CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, July 22, 2011

Tutorial: Seni Tikaman Karipap + Manik

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

hari ni nak share cara tikaman karipap campur dengan manik. Actually, saya tak pernah tengok pun kaedah macam ni, tapi hari tu ada kawan bagitau kalau mata lalat atau karipap ni, di selang selikan dengan manik, cantik. Maka, saya pun searchlah seantero pelusuk website dan blog, dan terjumpa tutorial tu. Terima kasih tuan blog, SewnCut, tutorial anda memang berguna bagi saya yang dahagakan ilmu jahitan ni.

Ok, yang ni saya buat kat baju raya Najlaa. Sementara duduk kat hotel sebelum pulang balik Malaya ni, sempatlah juga buat. Saya buat 10 lilitan karipap sebab manik besar. Ikut contoh tu kena buat 6 simpulan je tapi ikut kesesuaian manik tulah. Kalau manik kecil, buat kecil sikit. Kalau manik besar, terpaksalah besar. Jadinya, manik besar ni je yang ada. Ikut jelah. Ok, layan gambar step by step di bawah.


1. Ikut step tutorial mata lalat disini.














2. Cara pintalannya macam nilah. Saya buat 10 pusingan. Buat karipapnya dulu, baru masuk manik.












3. Ok, yang ni dah 10 pintalan. Dia jadi tinggi sikit.













4. Nampak tak? karipap - manik - karipap - manik. Ini pandangan dari dalam.












5. Ini pula pandangan dari luar. Terserlah karipapnya.














6. Inilah hasilnya. Pertama kali saya buat ni. Tak puas hati. Next time boleh cuba manik yang kecil lagi, lagi cantik.












7. Siap!


















Ummi Rusyaidi Najlaa Qaisara ♥♥♥

0 comments:

Post a Comment